FAQ

Zapewniamy opiekę nad dziećmi w godzinach 7:30-16:30 od poniedziałku do piątku przez 11 miesięcy w roku.

Cieszymy się, że wasze dziecko zaczyna z nami swoją leśną przygodę. Żeby było mu w naszym przedszkolu komfortowo bez względu na pogodę, dobrze wyposażyć je w kilka rzeczy:

Cały rok
1. Plecak z zapięciem na klatce piersiowej
2. Odzież na zmianę (aby być przygotowanym na każde spotkanie z błotkiem i kałużami)
3. Butelka z piciem – zwróćcie uwagę na to, by wszelkie owady i inne leśne stworzenia nie miały szansy do niej wejść
4. Pojemniki na drugie śniadanie i przekąski
5.Termos na wyprawy – przyda się by spakować obiad w teren

Jesień/zima
1. Nieprzemakalna kurtka
2. Spodnie nieprzemakalne, najlepiej gumowe plus kalosze lub wodery (spodnie połączone z kaloszami)
3. Bielizna termoaktywna
Rodzice naszych leśnych przedszkolaków polecają odzież firmy Reima (warto polować na używaną z OLX – nowe mają bardzo wysokie ceny), bieliznę termiczną z Lidla i z marketu Jula, odzież z Tchibo, kalosze Demar oraz Lemigo.

Wiosna/lato
1. Niewielki ręcznik
2. Czapka/chustka na głowę w upalne dni
Aby ochronić dzieci przed możliwym ukąszeniem, latem codziennie rano spryskujemy je preparatem odstraszającym kleszcze.
Do projektu mogą przystąpić rodzice/opiekunowie oraz ich dzieci w wieku 2,5 – 6 lat.
Przyjęcie do projektu jest uzależnione od wypełnienia następujących warunków:
– Pozytywne przejście rozmów rekrutacyjnych,
-Zawarcie przez rodziców/opiekunów umowy o współpracy z fundacją.
-Tygodniowy udział dziecka w codziennych aktywnościach objętych projektem w ramach tygodnia adaptacyjnego.

Rekrutacja do projektu odbywa się przez cały rok kalendarzowy.
Do projektu może przystąpić ograniczona liczba uczestników.
Dzieci poniżej 2,5 lat mogą zostać przyjęte do projektu po przeprowadzeniu pogłębionego wywiadu. Kontynuacja udziału w projekcie w każdym następnym roku edukacyjnym wymaga przedłużenia umowy.
Stan zdrowia dzieci oraz ich dobrostan emocjonalny są istotnym elementem procesu rekrutacyjnego.
W celu umożliwienia jak najbardziej łagodnej adaptacji dziecka do projektu leśnego przedszkola, przeprowadzany jest tydzień adaptacyjny, w ramach którego rodzic wraz dzieckiem uczestniczy w codziennym życiu Bazy Marzeń, poznając kadrę i dzieci. Adaptacja przebiega w stałym kontakcie z kadrą, która jest elastyczna i stara się wychodzić naprzeciw potrzebom rodziców i dziecka.
Ramowy plan dnia
Dzieci podzielone są na dwie grupy wiekowe, każda grupa ma swoją siedzibę (jurta, kopuła geodezyjna). W ciągu dnia dzieci z obu grup razem swobodnie bawią się na dużym ogrodzonym terenie w pobliżu Rezerwatu Łęg nad Swelinią.

Około 11:00 KRĄG

– budowanie relacji
– tworzenie atmosfery swobodnej wypowiedzi dla każdego. Pokazanie, że każdy jest ważny, że każdy ma prawo do własnej ekspresji i wpływania na życie społeczności
– czas, żeby przedstawiać nowych ludzi, uczyć się imion, omawiać ważne wydarzenia, sytuacje
– ustalenie wspólnie planu dnia, celu wyprawy
– przypomnienie zasad (zasady bezpieczeństwa, zasada STOP, zasady utworzone przez dzieci)

Spacer

– piknik
– aktywności zaplanowane/spontaniczne

Obiad

Pomiędzy tymi stałymi punktami dnia jest czas na swobodną zabawę, zajęcia, prace plastyczne, drzemki, czytanie książek, śpiewanie piosenek, naukę poprzez zabawę z zakresu geografii, angielskiego, przyrody, majsterkowania, rytmiki i wiele innych.

W niektóre dni odbywają się spotkania z różnymi ciekawymi osobami oraz zorganizowane wyjścia poza teren przedszkola np. do teatru, akwarium w Gdyni, muzeum itd.

Każdego dnia:
– mamy uważność na to kto ile wypił i zjadł
– dbamy o zasady higieny: mycie rąk po toalecie i przed jedzeniem, przypominamy, mówimy dlaczego to jest ważne
– pilnujemy, aby dzieci miały na sobie czyste, suche ubrania
– dbamy o zasadę, że w na dywanach się nie je oraz nie wchodzimy do jurty i kulki w butach
– angażujemy dzieci do pomocy w dbaniu o wspólną przestrzeń
Projekt daje dzieciom wolność do nauki, opierając się na konstytucyjnie zagwarantowanym prawie człowieka do wolności oraz przekonaniu, że każdy z nas jest kompetentny, co do własnych wyborów i ma w sobie ciekawość i wolę, by poznawać świat. Dziecko uczy się cały czas – każda chwila jest momentem nauki i każde zajęcie jest traktowane, jako forma nauki, czy jest to zabawa, czy rozmowa, czy lektura, czy udział w zajęciach, czy gra, czy przebywanie w samotności. Tak pojmowane uczenie się nie oznacza jedynie zdobywania wiedzy akademickiej. Dotyczy możliwości eksplorowania, doświadczania i uczenia się wszystkich aspektów życia, tak by rozwój dziecka mógł następować harmonijnie. Środowisko projektu Bazy Marzeń umożliwia dziecku swobodne eksplorowanie wiedzy, zdobywanie umiejętności i rozwijanie zainteresowań – samodzielnie, w grupie lub z pomocą i wsparciem kadry. Wiedza jest traktowana jako wartość, nie jest natomiast utożsamiana z zawartością podstawy programowej. Posiadana wiedza nie może być przedmiotem oceny, chyba że dziecko sobie tego zażyczy.

Jeśli chodzi o nasze podejście do edukacji i relacji z dziećmi to bardzo polecamy Wam :

– Książkę o tym jak wolność sprawia, ze mali ludzie są bardziej pewni siebie,

Kreatywni i lepiej się uczą: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/258935/wolne-dzieci

– książki Andre Sterna

– książki Jespera Juula, bardzo się nimi inspirujemy

na początek sięgnijcie po „Moje kompetentne dziecko”

Playful Parenting. Rodzicielstwo przez zabawę. Nowe podejście do wychowania Cohen Lawrence J.

– Wolne dzieci Peter’a Grey’a

– Ostatnie dziecko lasu Richarda Louv’a

– film: alfabet 

– wszystko o szkołach tj: Summerhill i Sudbury

– przemowy Kena Robinsona 

https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity/transcript?language=pl

 

– w komunikacji trenujemy się w NVC opracowanym przez Marshalla Rosenberga 

Co to jest edukacja demokratyczna ?

W nawiązywaniu autentycznych relacji wspomagamy się również metodami Pozytywnej Dyscypliny (Jane Nelsen).

Zachowanie przedszkolaków, które nazywa się „nieodpowiednim”, najczęściej wiąże się z rozwojem emocjonalnym, fizycznym oraz poznawczym dziecka i jest zachowaniem jak najbardziej odpowiednim do wieku. Małe dzieci potrzebują wiedzy, wskazania kierunku oraz miłości (można powiedzieć, że to bardzo trafna definicja pozytywnej dyscypliny).

Pozytywna dyscyplina sprawdza się w przypadku przedszkolaków, ponieważ jest czymś różnym od dyscypliny konwencjonalnej. Nie ma nic wspólnego z karą (a przecież w potocznym rozumieniu dyscyplina to często synonim kary), ma natomiast mnóstwo wspólnego z nauką wartościowych umiejętności życiowych i społecznych. Stosowanie dyscypliny w relacjach z małymi dziećmi polega w dużej mierze na decydowaniu, co ty chcesz zrobić, a potem uprzejmym i stanowczym wprowadzaniu tej decyzji w życie, nie jest zaś oczekiwaniem, że dziecko radośnie zastosuje się do tej decyzji i będzie się „dobrze zachowywać”. Im twoje dziecko będzie starsze i im więcej umiejętności będzie posiadać, tym częściej będziesz mógł je angażować w proces szukania i znajdowania rozwiązań oraz ustalania granic. W ten sposób będzie ćwiczyć umiejętność myślenia, wzmacniać pewność siebie oraz uczyć się wykorzystywać autonomię i władzę w użyteczny sposób, nie mówiąc już o tym, że zwiększy się jego motywacja do wdrażania w życie rozwiązań i przestrzegania granic, które pomogło stworzyć. Zasady pozytywnej dyscypliny pomogą wam zbudować relację opartą na miłości oraz szacunku i położyć solidne fundamenty pod długotrwały proces wspólnego rozwiązywania problemów.

Treść akordeonu

Masz pytania? Napisz do nas już teraz!